Januari | Blog van Kim: “Hoe vermijd ik (spier)blessures?”

knie

FC Suryoye-Mediterraneo maakt de laatst jaren gebruik van de diensten van Kim van Dijk. Maandelijks zal onze fysiotherapeute, die werkzaam is voor FysioHolland Twente, via deze weg haar medische kennis delen met spelers en niet-spelers om blessures te voorkomen, gezonder te leven en vitaal te blijven.

Hoe vermijd ik (spier)blessures

Als je je goed wilt voorbereiden op een wedstrijd, zul je veel en hard moeten trainen. Daarbij wil je niet gehinderd worden door blessures. Toch komen jaarlijks meer dan een half miljoen voetbalblessures voor, waarvan een spierblessure de meest voorkomende is.

Oorzaken spierblessures
Bij een spierblessure kan er sprake zijn van een verrekking (graad 1), een ingescheurde spier (graad 2) of een volledig afgescheurde spier (graad 3). Dit kan het gevolg zijn van overbelasting of het gebrek aan een goede warming-up of cooling-down. Ook een verkorte spier is een veel voorkomende oorzaak van blessures: doordat deze op spanning komt te staan, kan deze scheuren.

Tips om (spier)blessures te voorkomen

  1. Neem de tijd voor een goede warming-up.
  2. Bouw je training geleidelijk op als je een periode minder of minder intensief getraind hebt, bijvoorbeeld na de zomer- of winterstop.
  3. Hou je conditie het gehele jaar op peil.
  4. Tape je enkel preventief in zodat het risico op verzwikking afneemt.
  5. Volg bij je fysiotherapeut een preventief programma om je spieren te versterken en stabiliteit en mobiliteit te vergroten. Hij/zij test welke spieren te kort of zwak zijn, stelt op basis daarvan een individueel programma op en helpt je bij de uitvoering.

Blessure opgelopen?
Het is belangrijk om een blessure goed te koelen. Daarna is het verstandig om een afspraak te maken bij een fysiotherapeut voor een diagnose en het eventuele revalidatieproces in gang te zetten.

FysioHolland
Spelers en speelsters van FC Suryoye kunnen terecht bij Kim, die tevens werkzaam is bij FysioHolland. Zij heeft de afgelopen jaren veel ervaring en affiniteit met sport en weet gegenereerd en weet daardoor als geen ander hoe ze je weer op niveau kan krijgen. Daarnaast heeft zij goede contacten met specialisten in de regio en kan ze je -wanneer nodig- snel doorsturen naar bijvoorbeeld een orthopeed in het ziekenhuis. In de trainingszalen bij de FysioHolland locaties kun je ook een spierversterkend programma volgen om het risico op blessures te verkleinen.

Gratis inloopavond
Zo kun je elke woensdagavond bij de praktijk van Basic Fit aan de J.J. van Deinselaan terecht voor al je vragen over lichamelijke klachten zoals blessures en de preventie daarvan. Ook als je pijn hebt en je wilt weten of een behandeling/ingreep noodzakelijk is, ben je er tussen 19.00 en 21.00 uur van harte welkom.

Meer weten of een afspraak maken bij Kim?
Neem contact op met fysiotherapeut Kim van Dijk via (06) 55 08 99 89 of

[email protected] voor meer informatie of het maken van een afspraak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com